Select Page

  • Debrecen időjárása
    napos
    16°C
     

Puffasztott rizs: akkor most tényleg fogyhatunk tőle?

Puffasztott rizs: akkor most tényleg fogyhatunk tőle?

Fogadok senki sem tudja- mégis falja ezt a terméket,- hogy Alexander P. Anderson, amerikai biokémikus volt az első, aki előállított puffasztott rizst, méghozzá nem mostanában, hanem az 1900-as évek elején. Emberünk igen primitív módon kísérletezte ki, hogyan is állíthatná elő a puffasztott rizst, mivel történetesen rizsszemeket szórt egy ágyúba, majd bedugaszolta a csövet, és elsütötte azt. Miután kivette a dugaszt, meglepődve tapasztalta, hogy a rizsszemek felpuffadva repültek ki az ágyúból.

Persze manapság nem így készítik el ezt a terméket, hanem a rizsszemeket nagy nyomású, mintegy 200 Celsius-fokos kamrában hevítik, hogy a héjuk szétpattanjon, ellentétben a kukoricaszemekkel, melyek kemény héja melegítés hatására szétválik, a puhább héjú rizst erős nyomásnak kell kitenni, hogy szétrobbanjon. A mag belsejében lévő nedvek gőzzé alakulnak át, a keményítő zseléssé válik és kifordul, majd szobahőmérsékleten megdermed. Nos nagyjából ennyi volt a misztikuma a történetnek, viszont vizsgáljuk meg dietetikus szemmel is a puffasztott rizst.

Köztudott, hogy rizs egy gyors felszívódású szénhidrátforrás, átlagosan 10 dekában 70 g szénhidrátot tartalmaz. Nagyszerűen biztosít energiát edzéshez és visszatöltést edzés után, ám ha valaki diétázik, és ha nem eszik semmit, csak tegyük fel négy szelet pufirizst, akkor valóban tud tőle fogyni. Inkább napközben fogyasszuk, mint este, mivel lassan lebomló, alacsony vércukor indexű szénhidrátot tartalmaz, így nem befolyásolja a hízást, és még a kalóriatartalma is alacsony. De az, aki vesz négy zacskóval, mert azt gondolja, hogy fogyókúrás kaja és több szénhidrátot vesz magához, mintha a szokásos szendvicsét és sütikéjét megenné, akkor nem fogyókúrás. Ráadásul mivel gyorsan felszívódik, így hamar éhes lesz tőle az ember. Persze ez szubjektív, hogy kinek mi válik be, kinek milyen az anyagcseréje. Szerintem nyugodtan fogyassza bárki, aki egy picit szeretne fogyni, vagy csupán egészségesebben táplálkozni, mert abban biztos vagyok, hogy egy zacskó zsíros- olajos csipsznél,- ami valljuk be igen finom- vagy egy nagy szelet zsíros kenyérnél nyilvánvalóan sokkal egészségesebb, és valóban kevésbé hizlaló.

Önmagában viszont semmi sem fogyaszt, ezt tény- sajnos.

 (Kép és cikk forrása: body. builder. hu)

LEGOLVASOTTABB A HÉTEN

Facebook