Az új 95-ös benzin károsíthatja a régebbi autók motorjait

Miért vezetik be az E10 benzint

Tessék figyelni, hiszen sokba kerülhet ha valaki nem körültekintő.

A totalcar.hu osztotta meg az információkat, hogy mi is történik most a 95ös benzin körül.

Egy európai uniós előírás miatt Magyarországon akár a kétszeresére emelkedhet a 95-ös oktánszámú benzinbe kevert biokomponens mennyisége, ami rengeteg régi autó üzemanyagrendszerét károsíthatja. Miért vezetik be az E10-et?

Honnan tudhatom, hogy az autóm veszélyben van-e, létezik-e megelőzés a lerobbanások helyett, illetve mit tehet, aki ezután is a megszokott üzemanyagot választaná?

Bár az Európai Unió Megújuló Energia Irányelve csak 2020. januárjától írja elő a tagországoknak a közlekedési szektorra vonatkozó, minimálisan tíz százalékos megújuló energiaforrás-részarányt, a magyar benzinkutak egy részén már új összetételű, magasabb biokomponens-tartalmú 95-ös alapbenzin kapható, ami elég sok autós számára kellemetlen következményekkel járhat.

Mi a fene az az E10?

Az egyik budai MOL-kúton már novemberben átmatricázták a töltőpisztolyokat. A MOL EVO 95-ös, vagyis a literenként 383 forintért kapható legolcsóbb benzin pisztolyán azóta E5 helyett E10 jelölés olvasható, míg a literenként 429,9 forintért kínált prémiumbenzinén továbbra is E5. Persze az autósok többségének fogalma sincs ezekről a jelölésekről.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára, Grád Ottó szerint az EU-s előírást a magyar jogrendszerbe ültető 279/2017. (IX. 22.)kormányrendelet csak a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzinre írja elő kötelezően a minimális bioetanol-részarányt, ezért a forgalmazók döntése, hogy ezt kiterjesztik-e a prémium minőségű üzemanyagokra, vagy sem.

Amikor ezen a kúton megszólítottam egy ezredfordulón gyártott, benzines Honda Civic gazdáját, megleptem amikor elmeséltem neki, mit jelent az E10 jelölés a töltőpisztolyon, melyet éppen akkor dugott az autójába. Ő, és az autósok többsége is csak az oktánszám-jelölés, illetve az ár alapján tájékozódik.

Az EU célja fokozatosan csökkenteni a nem megújuló energiaforrásból, tehát kőolajból előállított üzemanyagok felhasználását és előtérbe helyezni a megújulókat, így a bioetanolt, hétköznapibb nevén etil-alkoholt.

Ezt keményítő- vagy cukortartalmú növényekből, például kukoricából vagy cukorrépából, máshol cukornádból, sőt búzából gyártják, ami előnyösebb, mert a légkörben található széndioxidot köti meg a fejlődése során, majd ez jut vissza a környezetbe az elégetésekor. Így elvileg nem jelent többletterhelést, ellentétben a kőolajszármazékokkal.

Az állítást árnyalja, hogy a bioetanol előállítása önmagában is energiaigényes folyamat, ráadásul a nyersanyagigény növekedése a mezőgazdaságra is hatással van: drágíthatja az élelmiszereket, ha nagyon erőltetjük a bioüzemanyagot.

Miért fontos ez a magyar autósoknak?

A mai üzemanyagok, tehát az E5 és az E10-es 95-ös benzinek eltarthatósága elmarad azokétól, amelyekbe egyáltalán nem került biokomponens, amit pontosan látnak az autószervizek is. Szakértők szerint három hónap után olyan módon változik meg az üzemanyagok kémiai szerkezete, amely nehézkes indítást, vagy teljes indításképtelenséget eredményezhet, és eközben gyantás lerakódások képződhetnek az üzemanyagrendszer egyes pontjain, bár ez más összetevők miatt is lehetséges.

Az alkohol vízmegkötő (higroszkópos) tulajdonsága miatt azok az üzemanyagok, melyekhez valamilyen arányban bioetanolt kevernek, felgyorsítják a velük érintkező fémalkatrészek korrózióját. Ez lehet akár a fémtankkal szerelt járművek tartályának belső fala is, ami motorkerékpárok és régebbi autók esetében elég sok baj forrása- tudatta velünk a totalcar.hu

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat. Elfogad Elolvasom