Világhírű művek, kuriózumnak ígérkező tárlat a mai Kínáról

Gyurmafilm és zenei klip, tusrajzok és számítógépes nyomatok, kibelezett fotel és archív Mao-fotók – Az új spektákulumban felsorakozik a kínai avantgárd öröksége. A MODEM második emeleti kiállítóterében tizenkilenc, az utóbbi évtizedekben nemzetközi sztárrá vált művész alkotása nyújt élvezetes betekintést a távol-keleti nagyhatalom összetett, ellentmondásos és lenyűgöző világába. A kuriózumnak számító tárlat összeállítója a nemzetközi művészeti élet rangos szereplője, a szecsuáni művészeti akadémián dolgozó Jü Ko (Yu Ke). A kiállításra a művek túlnyomó része a fél földgolyót megkerülve érkezett Pekingből Debrecenbe tengeren és szárazföldön egyaránt. Több művel pedig már az idei Velencei Képzőművészeti Biennálén is találkozhatott a közönség.

 

Rizspapír – popkultúra – káprázat

Az a kínai művészgeneráció, melynek tagjai mostanra értek pályájuk csúcsára, Kína mai történelmének, globális nagyhatalommá válásának köszönhetően ma már világszerte ismertek és keresettek. A bemutatott művek alkotói jórészt a hatvanas években születtek. Ők azok, akik gyerekként megélték a kulturális forradalom embertelen éveit, később pedig a Teng Hsziao-ping hirdette reformok nyomán a hirtelen gazdasági fellendülést. Fiatalként tanúi lehettek az 1989-es Tienanmen téri eseményeknek, végül pedig részeseivé válhattak a konszolidációnak és Kína meghatározó világpiaci és politikai pozícióba kerülésének. Művészetükön egyaránt nyomott hagyott a korai nélkülözés és a politikai zűrzavar, a nyolcvanas évek merészen kísérletező avantgárd hulláma és a jelenkor tobzódó konzumvilága.

A mai Kína hétköznapjait, annak fizikai és lelki visszásságait is bemutató munkákat a legkülönbözőbb médiumok segítségével tárják az alkotók a magyar közönség elé: Vang Csing-szung és Miao Hsziao-csun (Wang Qingsong, Miao Xiaochun) monumentális fotónyomatokon, Fan Po (Fan Bo) nagyméretű olajfestményeken Szu Hszin-ping (Su Xinping) hatalmas krétarajzokon, Huang Ji-han (Huang Yihan) pedig hagyományos tustechnikával rizspapírra készült, de modern tematikájú munkákon. Debrecenbe érkezett a leghíresebb kínai animáció-művész Csou Hsziao-hu (Zhou Xiaohu) két gyurmafilmje is, valamint több munkával is képviselteti magát a kínai avantgárd legendás performanszművésze, Ma Liu-ming (Ma Liuming).

A tárlat egyik roppant izgalmas sorozata Csang Ta-li (Zhang Dali) fotóarchív-gyűjteménye. A művész Mao Ce-tungot és a pártvezetőséget megörökítő eredeti és utólagosan manipulált felvételeket állított egymás mellé, amely a két ország rokon múltja miatt a magyar közönség számára ismerősen hathat.

Hatásos installációkkal is találkozhatnak Az új spektákulum látogatói. Ezek egyike Cao Huj (Cao Hui) bizarr fotelja, melyből a felfeslés mentén belső szervek fordulnak ki. Hét videót is láthatnak a látogatók, melyek közt szerepel a leghíresebb női képzőművész, Cuj Hsziu-ven (Cui Xiuwen) egy szórakozóhely női mosdójában felvett sorozata is, valamint nagyvetítőre kerül az a popzenei klip is, melyet a neves underground zenész Co-hsziao Cu-zhou (Zuoxiao Zuzhou) készített barátjáról, Aj Vej-vejről (Ai Weiwei). Ebben a filmben a legismertebb kínai képzőművész letartóztatásának és fogva tartásának történetét játssza és énekli el.

 

Kína napjainkra a világ egyik legfontosabb képzőművészeti centruma lett

Sokat elárul a kínai kortárs művészet tekintélyes státuszáról, hogy a legismertebb és legrangosabb nemzetközi képzőművészeti seregszemlén, a Velencei Biennálén idén már Kínáé volt a leghangsúlyosabb jelenlét. A debreceni tárlaton több olyan alkotás is szerepel, melyek a szakmai világ élvonalát jelentő Biennálén is láthatóak voltak.

 

Csungking (Chongqing)

Az új spektákulum című kiállítás a MODEM és a Szecsuáni Művészeti Akadémia csungkingi galériája, a Tank Loft közötti együttműködés eredményeként, másfél éves szervezőmunkával valósult meg. A magyar-kínai diplomáciai és gazdasági kapcsolatok fontos helyszíne Csungking, ahol 2010 óta önálló magyar főkonzulátus segíti a két ország közötti közvetlen együttműködést. Hajba Tamás, Magyarország csungkingi főkonzulja a kiállítás védnöke. A korábban Szecsuánhoz tartozó közel harminckét millió lakosú várost 1997-ben külön tartományi szintű közigazgatási egységgé emelték, ezzel a középnyugat-kínai régió gazdasági és politikai központjává tették.

 

Nyugati utazás“ avagy két tonnányi műalkotás útja a tengeren

Kalandos úton érkezett az alkotások többsége a MODEM kiállítására. A műveket rejtő konténer 2013. október 16-án indult útjára Kínából és többszöri átrakodás után a Maersk Kleven nevű hajón futott be Európába, a szlovéniai Koper kikötőjébe. Jó néhány bonyodalom is útját állta az alkotások gyors célba érésének, például az egyik hajó két hétre ismeretlen okokból a malajziai Tanjung Peleps kikötőben felejtette a műveket tartalmazó konténert, a Maersk Kleven pedig az Adriai-tengeren, Trieszt közelében kényszerült két napos veszteglésre a Bóra – a téli évszakban fújó száraz, hideg – szél miatt. A 2 tonnányi műalkotás egy 26 köbméteres konténerben, 20 ládában utazott Pekingből Debrecenbe.

 

Kurátor: Jü Ko (Yu Ke)

Társkurátor: Li Ko-ko (Li Keke)

 

Kiállító művészek: Fan Po (Fan Bo), Jang Csin-szung (Yang Jinsong) , Cao Huj (Cao Hui), Szu Hszin-ping (Su Xinping), Miao Hsziao-csun (Miao Xiaochun), Csang Ta-li (Zhang Dali), Huang Ji-han (Huang Yihan), Ma Liu-ming (Ma Liuming), Jang Csien (Yang Qian), Vang Csing-szung (Wang Qingsong), Liu Csing-ho (Liu Qinghe), Vej Kuang-csing (Wei Guangqing), Pang Mao-kun (Pang Maokun), Vej Csia (Wei Jia), Cuj Hsziu-Ven (Cui Xiuwen), ZOO X (Co-hsziao Cu-csou (Zuoxiao Zuzhou)),Vang Csien-vej (Wang Jianwei), Csen Csie-jen (Chen Chieh-Jen), Csou Hsziao-hu (Zhou Xiaohu)

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Ismerje meg tájékoztatónkat arról, hogy milyen sütiket használunk, vagy a beállítások résznél ki lehet kapcsolni a használatukat. Elfogad Elolvasom