Válassza az Oldal lehetőséget

  • Debrecen időjárása
    Részben napos
    19°C
     

Hozd ki magadból a legtöbbet!

Hozd ki magadból a legtöbbet!

 20-as évek…
A tested egy gép, ami mozgásra készült.
Jó, talán nem olyan, mint tiniként és már nem mondhatod, hogy „Én szerencsés vagyok, nekem nem kell diétázni”. Ettől még azonban nagyon is pörögnek a hormonjaid és a tested igényli a mozgást! Ennek az oka, hogy az ösztrogén-, progreszteron-, tesztoszteron-, növekedési hormon- és tiroidszinted optimálisak és egyensúlyban vannak. Ezek a hormonok sok mindent befolyásolnak például a regenerációs képességed, sportteljesítményed vagy azt, hogy mennyire könnyen (vagy nehezen) és hova hízol.

Az anyagcseréd viszont máris lassul. Amint belépsz a 20-as éveidbe az alapanyagcseréd (BMR), azaz azon kalóriamennyiség, amelyet egy nap alatt használsz fel akkor, ha egész nap nem csinálsz semmit, csak az ágyban fekszel, 1-2 %-al csökken. Ehhez nagyban hozzájárul, hogy a nagybetűs életbe belépő hölgyek többsége egy asztalnál ül egész nap és egyre ritkábban választja közlekedési módjának a gyaloglást!

Bármilyen korban is vagy az aktivitási szinted emelése, illetve a száraz izomtömeged növelése jelentős mértékben emeli az anyagcseréd. Az izomszövet a tested „motorjának” nagy részét képezi, tehát minél izmosabb vagy, annál több üzemanyagot égetsz el!

30-as évek…
DHEA csökkenés. Az ösztrogén és a tesztoszteron prekurzor (elő) vegyülete. A 20-as években van a csúcson és amint belépsz a tripla x-be, csökkenni kezd a szintje. Egyelőre nem bizonyított, hogy a DHEA-táplálékkiegészítők mennyire hatásosak, de a DHEA csökkenése növelheti az edzés utáni regeneráció
idejét és növelheti a zsírszöveted. Érdemes ez ellen súlyzós edzéssel küzdeni. Egy a Harvard Egyetem által elvégzett kísérlet szerint, ugyanis azon nők, akik minden nap 20 percet töltöttek súlyzós edzéssel, alacsonyabb mértékű elhízást mutattak az idő előrehaladtával, mint azon társaik, akik csak kardió edzést végetek!

Babák
Ameddig terhes vagy, az orvosod engedélyével edzhetsz továbbra is. Viszont a terhesség semmiképp sem a megfelelő időpont az intenzív edzések beiktatására. A tested alapvetően sok változáson megy keresztül és a terhességre és a magzat egészségére fókuszál nem pedig az izmaid növelésére.

40-es évek…
Szarkopénia
Egy csilivili kifejezés, amely nem jelent mást, mint az izomszövet csökkenését, ami az öregedési folyamat természetes velejárója (ettől függetlenül nagyon bosszantó). Nagyjából 75 éves korodig nem kapcsol a maximumra, de már a 40-es éveidben is beindulhat ez a romboló folyamat! A kutatók szerint az így elvesztett izomzat elsősorban a „gyors” izomrostokból származik, amelyek rövidtávú, de nagy erejű összehúzódásra képesek. Ezek a leginkább súlyzós edzéseken vagyHIIT, magas intenzitású edzéseken dolgoznak. Tehát, ha szeretnéd visszájára fordítani a folyamatot, most már tudod, mit kell tenned! Továbbá a fehérjebevitel növelése is szükséges ebben a korban. Az extra fehérje segít az izomszövet fejlesztésében, vagy épp meggátolja, hogy leépüljön!

Perimenopause
A klimax az nem egy olyan állapot, amely egyik nap még nem áll fenn, a másik nap pedig úgy ébredsz, hogy klimaxolsz. Tipikusan a 40-es éveid során kezdődik az úgynevezett perimenopause állapottal. Gyakori tünetei a szabálytalan menstruáció, amelyet az ösztrogén és a progreszteron egyensúlyának megbomlása eredményez. Ezek pedig csökkent anyagcseréhez és elhízáshoz vezethetnek! Előfordulhat éjszakai izzadás vagy álmatlanság, ami könnyen elveheti a kedved a másnapi edzéstől. Ha ezek ellenére is megtalálod az erőt magadban és elmész edzeni, az természetesen segít a fent említett problémák megoldásában, sőt jobb formába lendülhetsz, mint amilyenben a 20-as éveidben voltál!

Meleska Péter
fitnesz és testépítés sportedző

LEGOLVASOTTABB A HÉTEN

Facebook