Select Page

  • Debrecen időjárása
    Főleg felhős
    2°C
     

Okos szélvédő, 3D-ben nyomtatott versenyautó-motor: ezek a legújabb fejlesztések az autóiparban

Okos szélvédő, 3D-ben nyomtatott versenyautó-motor: ezek a legújabb fejlesztések az autóiparban

Tény, hogy az autóiparban folyamatosan zajló fejlesztések rendkívül innovatív iparággá teszik a járműipar ezen ágát. Az innovációk rendkívül szerteágazóak, a laikus autós csak a fejét kapkodja a sok újítás hallatán, amelyeket teljes körűen – valljuk be – lehetetlen feltérképezni. A legújabb autós fejlesztések közül szemezgettünk.

Magyarországon fejlesztik az okosszélvédőket

Salgótarjánban készülhet el az első okosszélvédő, amennyiben sikeres lesz a Salgglass Zrt. vezette konzorcium, melynek fejlesztését a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) is támogatja. A konzorcium egy olyan okosszélvédő fejlesztésén munkálkodik, mely fejlettebb technológiát alkalmaz a jelenleg ismert visszajelző és szórakoztató kijelzők megjelenítési képességénél, és mely által biztonságosabbá és produktívabbá válhat a vezetés és az utazás.

Szintén hazai részvétellel készült el az az egyedi motor, mely a Formula Student East versenyen mutatkozott be, és amelynek legfontosabb részeit 3 dimenziós nyomtatóval készítették el a győri Széchenyi István Egyetem motorfejlesztő csapata és az Audi mérnökei. A 3D technológia segítségével nyomtatott motor 50 lóerős, egyhengeres motor, a zalaegerszegi rendezvényen próbakörökkel mutatkozott be.

Hamarosan jönnek az önvezető autók – addig pedig itt az okoskormány

A napi használattól sincsenek már messze az önvezető autók, egyre több ilyen típusú jármű lesz évről-évre az utakon, ami pár év múlva a tömeggyártást is lehetővé teszi. Az önvezető autók térnyerésével okafogyottá válik a kormánykerék az autókban, éppúgy, mint a fékpedál vagy a váltókar. Viszont addig, amíg mindez bekövetkezik, a kormányzás terén is számos újítás várható a közeljövőben. Egyik ilyen a mechanikus kapcsolat nélküli rendszerek fejlesztése, amik szabadon konfigurálhatók. Magyarok nevéhez köthető az a legújabb fejlesztés is, mely olyan mechanikus kapcsolat nélküli (ún. steer-by-wire) kormányrendszer, ami már nem használ mechanikus összeköttetést a kormány és az irányított elem között, csupán áram és információ áramlik közöttük. Jelenleg ugyan még csak tesztüzemmódban üzemel, de ha sikeres lesz, bevezetése is hamarosan várható.

Fagymentesítés vegyszerek nélkül

Hamarosan beköszönt a tél, és azok a kevésbé szerencsés autósok, kiknek járműve nem garázsban áll ilyenkor, szinte minden reggel több időt kell, hogy szánjanak az elindulásra: számolniuk kell a szélvédő jégmentesítésével is. Erre a műveletre mindenkinek van jól vagy kevésbé bevált módszere, ám mostantól elfelejthetjük a jégkaparók vagy a melegvíz használatát, hiszen egy új fejlesztésnek köszönhetően olyan fagymentesítő technológiát sikerült kifejleszteni, amely képes arra, hogy bármeddig szárazon és jégmentesen tartsa egy felület mintegy 90 százalékát. A technológia lényege, hogy mikrobarázdákat alakítanak ki az adott felületen (jégen), melyek alacsony nyomású zónaként működve kivonják a nedvességet a levegőből, így biztosítják, hogy a felület legnagyobb része (a mikrobarázdákon kívüli felület) száraz és jégmentes maradjon. Így tulajdonképpen a jéggel végeztetik el azt a munkát, amit korábban a jégkaparók, a fűtőszálak vagy az ablaktörlő lapátok végeztek el. A technológiát nem csupán a járművek szélvédőjén lehet alkalmazni, hanem – ahol nagyobb problémát jelent – a repülőgépek szárnyain is, megakadályozva ezzel eljegesedésüket. A kifejlesztett módszer gyakorlatba történő átültetésével jelentősen csökkenthető lenne a jelenleg alkalmazott vegyszerek környezetre gyakorolt hatása is.

LEGOLVASOTTABB A HÉTEN

Facebook